پیرچشمی (Presbyopia)

0

پیرچشمى بیماری شایع دوران میانسالی  
تصویر پدر یا مادرى که نوشته اى را با دستان کشیده دور نگه داشته، چشمان خود را به هم مى فشارد و عینک خود را بالا و پایین مى برد براى همه مان تصویرى آشناست . در دوران میانسالى، که از حدود 40 سالگى آغاز مى شود، افراد ممکن است در حین انجام کارهایى مانند مطالعه، خیاطى یا کار با تلفن همراه و کامپیوتر، متوجه اختلال در دیدن اشیاى نزدیک شوند که این مسئله از اولین نشانه هاى بالا رفتن سن است و در هر فردى ممکن است اتفاق بیفتد.
طبیعت پیش رونده ى پیرچشمى، به تدریج سبب اختلال دید در فواصل نزدیک تر و با شدت بیشتر خواهد شد و راهى براى کنترل و مهار آن وجود ندارد.
علت پیرچشمى
تشکیل تصویر واضح و شفاف از اجسام نزدیک و دور، حاصل قابلیتى ستودنى از عدسى چشم انسان است. چشم به شکلى تکامل یافته که امکان تغییر فاصله کانونى داشته و مى تواند بلافاصله از جسمى در دوردست به جسمى در چند سانتیمترى خود نگاه کند. این ویژگى تطابق نام دارد و انجام کامل آن نیازمند انعطاف پذیرى و خاصیت ارتجاعى عدسى است.
با افزایش سن، عدسى درون چشم به تدریج سفت تر و غیر منعطف تر مى شود و قابلیت تطابق عدسى به تدریج کاهش مى یابد. درنتیجه کلمات و دیگر اشیا نزدیک، نا واضح و تار دیده مى شوند. از لحاظ علمى این حالت پیرچشمى (presbyopia) نام دارد .
تطابق (Accommodation) : عدسى چشم با تغییر ضخامت، مى تواند هم جسم نزدیک (تصویر راست) و هم جسم دور (تصویر راست) را به شکل واضح ببیند.

علائم و نشانه هاى پیرچشمى:

  • ناتوانى در مطالعه کتاب، روزنامه، تلفن همراه و … از فاصله نزدیک
  • احساس سردرد یا خستگى چشم در حین انجام کارهایى مانند نوشتن و خیاطى

تاکنون درمان قطعى براى این مشکل یافت نشده است و تنها راه مدیریت پیرچشمى، استفاده از عینک هایى با عدسى همگرا، براى استفاده در مواقع نیاز به دید نزدیک بوده است که به اصطلاح آن را عینک مطالعه مى نامند. هر کدام از مبتلایان به پیرچشمى، پس از مدتى خود را در محاصره ى کلکسیونى ازانواع و اقسام عینک هاى مختلف دیده و بارها در مواقع نیاز عینک را همراه خود نمى بینند.

معایب عینک مطالعه در پیرچشمى : 

  • دید دور را تار مى کند.
  • با پیشرفت پیرچشمى، بارها نیاز به تعویض دارد.
  • در همه جا و در همه شرایط همراهتان نیست (فراموش کردن، شرایطى مانند استخر و ….)
  • به راحتى گم مى شود.
  • نشانه اى بارز از پا به سن گذاشتن است و دل نشین و زیبا نیست.

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.