سندرم خشکی چشم

0

همه ما حداقل برای یک مرتبه خشکی چشم را احساس کرده ایم. در این مطلب درباره خشکی چشم، علت خشکی چشم، درمان خشکی چشم و راه پیشگیری از خشکی چشم می گویم.

در ابتدا بهتر است بدانیم خشکی چشم چیست و چطور ظاهر می شود. سندرم خشكي چشم یا Intense Pulsed Light (IPL) ، بيماري مشترك بين 5 تا 15 درصد از جوامع امروزي مي باشد.

در بيش از 80 درصد بيماران، خشكي چشم به علت كامل نبودن تركيب لايه هاي اشك و عدم كارايي چربي موجود در تركيب اشكي مي باشد. به طور كلي اشك از تركيب سه جز مهم تشكيل شده است:

1- لايه لوكوس كه ازسلول هاي ملتحمه ترشح مي شود.

2- آب كه از غدد اشكي ترشح مي شود.

3- چربي كه ازغدد ميبومين ترشح مي شود.

اختلال در غدد ميبومين(MGD) يك بيماري بسيار شايع است كه باعث عدم ماندگاري و تبخير سريع اشك و به دنبال آن، احساس سوزش و خارش يا احساس وجود جسم خارجي در چشم و همچنين التهاب پلك ها و قرمزي لبه ي پلك ها مي شود؛ استمرار اين حالت ها به تغييرات آناتوميك مانند آتروفي و تحليل روزنه هاي غدد ميبومين، عفونت سطحي چشم و در نهايت ايجاد زخم هاي سطح قرنيه منجر می شود.

E-Eye، دستگاهي است كه براي مداواي خشكي چشم ناشي از كمبود يا فقدان چربي اشك بكار مي رود و کلینیک فوق تخصصی نور شعبه مطهری آن را در اختیار دارد و از آن برای درمان خشکی چشم و کاهش علائم خشکی چشم استفاده می شود.

اين دستگاه قادر است پالس هاي نور سرد، با طول موج 600 تا 950 نانومتر را به صورت يكنواخت و مستمر توليد كند كه باعث نرم شدن و آزاد شدن چربي هاي سفت شده غدد ميبومين مي شود و از تجمع چربي و بسته شدن غدد ميبومين موجود در پلك جلوگيري مي كند. این فرایند در نهايت باعث كاهش علايم خشكي و التهاب پلك مي شود. اين روش(IPL)، جهت كاهش علايم و جلوگيري از پيشرفت بيماري خشکی چشم بکار می رود و علاوه بر درمان خشكي چشم، براي درمان بيماري روزاسه آ و آسيب هاي ناشي از نور خورشيد و اسكارها و همچنين جهت جوانسازي پوست و كاهش كبودي و سياهي زير چشم نيز استفاده مي شود؛ در حقیقت این دستگاه با تحريك رشد كلاژن ها، سبب كاهش چين وچروك مي شود.

بسته به شدت بيماري، بعد از سري اول IPL، نيازبه حفظ و پيگيري و تكرار آن مي باشد. همچنين گاهي مطابق با نظر پزشك، توصيه به استفاده از پلاگ يا داروهاي ديگر انجام می شود.

چنانچه با علائم خشکی چشم مانند خارش، سوزش، قرمزی چشم و احساس وجود جسم خارجی در چشم مواجه شدید می توانید از روش های زیر استفاده کنید.

درمان سنتی خشکی چشم، شست و شوی چشم ها با آب ولرم است. برای حصول نتیجه می توانیم شامپوی بچه را در مقداری آب حل کرده و روش پلک ها بمالید و آرام ماساژ دهید. با این کار علاوه بر پاکیزگی پلک ها غدد اشکی تحریک شده و ترشح اشک با سهولت بیشتری انجام و پس از مدتی علائم خشکی چشم کاهش می یابد.

امروز محلول هایی برای کاهش علائم خشکی چشم در بازار وجود دارد که از آن جمله می توان به قطره های اشک مصنوعی و قطره های اشک مصنوعی یکبار مصرف اشاره کنیم. توجه داشته باشید که قطره های اشک مصنوعی یکبار مصرف به دلیل عدم وجود مواد نگهداری سازگاری بیشتری با چشم دارند و بدون نگرانی در همه افراد قابل استفاده است. چنانچه با موارد شدید خشکی چشم مواجه شدید حتما به چشم پزشک مراجعه کنید. در این صورت با تجویز داروهای دیگر و ژل خشکی چشم می توان بیماری را تا حد زیادی کنترل و درمان کرد.

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.